събота, 7 ноември 2015 г.

НАПАСВАТЕ ЛИ "КОМФОРТНО"?





   Притесненията относно комфорта са основната причина, поради която част от пациентите не са склонни да пробват контактни лещи, а други се отказват от контактните лещи. Отказването на пациенти не е продуктивно за самите пациенти, за очните специалисти и производителите. Тази статия изследва причините защо това продължава да е едно от главните предизвикателства, с което се сблъскват очните специалисти във всяка практика.

       Пациентите, които възнамеряват да изпробват контактни лещи за първи път трябва да открият конкретна полза за себе си - козметична промяна, подобряване на ежедневните активности, удобство при спорт и т.н. Този стремеж към по-добро качество на живот е мотивиращият им фактор да си сложат контактни лещи за първи път и ако са доволни, очните специалисти да спечелят нов (може би лоялен) пациент за много години. От друга страна, обаче, ако пациентите изгубят мотивацията си или не намират смисъл да спазват режима, те вероятно ще спрат да носят контактни лещи или значително ще редуцират времето, в което го правят. От много години тези фактори създават проблеми за индустрията и очните специалисти, които се оплакват от статичността на пазара. Те придирчиво насочват енергията си към привличане на нови хора, които да ползват и контактни лещи (заедно с очилата), само за да изпитат разочарование в края на всяка година, когато научат, че нетният приток на пациенти е малък или по-лошо - отрицателен.
         Скорошно проучване дава приблизителна оценка на годишният дял на отказващите се от контактни лещи: в Съединените Щати са 15.9%, в Азия - 31%, а в Европа - 30.4%. Дори най-консервативните статистики сочат годишен дял на отказалите се във Великобритания от 12%. Следователно реалността е, че очните специалисти биха могли да губят между 12.5% и 25% от пациентите си всяка година.
         Най-често срещаната причина за недоволство от контактните лещи е недостатъчният комфорт, а разходите са надолу в списъка. Скорошни проучвания сочат, че пациентите, които се отказват заради дискомфорт са между 41.9% и 52.9%, докато тези, които се отказват заради разходи или липса на по-нататъшна нужда от корекция са респективно 11% и 12%.

 

Фактори, които влияят на комфорта.

         
 Комфортът при носене на контактни лещи може да бъде повлиян от редица фактори. Например:

1. Характеристики на материалите, от които са произведени лещите: овлажняемост, лубрикация и кислородна преносимост.
2.   Продуктите (Разтвори) за почистване и съхраняване на контактните лещи.
3.  Дисциплината, която пациентът спазва по отношение на сроковете на подмяна на лещите, режимите на носене и почистването и съхраняването им.
4. Околната среда: климатизирани помещения, аспирация и алергени, предаващи се по въздуха.
5.  Условия на работната среда: прах, работа с компютър, централно отопление.
6.  Слъзният филм и евентуални заболявания на клепачите.

 

Щастливи ли са наистина клиентите/пациентите ни?

От всички пациенти, които продължават да носят контактни лещи, 66% все още изпитват притеснения относно комфорта, а при 23% от тях притесненията са значителни. Може би най-голямата изненада е, че 56% от отказалите се от контактни лещи не са потърсили допълнителни съвети и насоки от очния си специалист, преди да го направят. Naroo et al заключава, че много клиенти/пациенти сами диагностицират проблемите си, вместо да потърсят клинична оценка от очния си специалист. Този факт предполага очните специалисти да бъдат проактивни в окуражаването на пациентите да се връщат за профилактични прегледи и да говорят за притесненията си. 

Задаването на подходящи въпроси и използването на техники за комуникация са от първостепенна важност при разпознаването и разделянето на щастливите пациенти без оплаквания от тези, които срещат проблеми. Затворени въпроси от типа: "Добре ли се чувствате с контактните си лещи?" или "Комфортни ли са?" биха получили отговор "Да" или "Не", което не ни дава достатъчно информация, особено предвид факта, че "комфорт" и "добре" са доста абстрактни понятия. Дори задаването на отворени въпроси като: "Колко комфортни чувствате лещите си?" все още може да не е достатъчно за получаване на информацията, която Ви е нужна, за да направите точна преценка.

 

Как се оценявате?

       По-добър подход за разпознаване на значими симптоми е да помолите пациента субективно да оцени усещането си по следните критерии като използва скала от 1 до 10 (1 = лошо, 10 = най-добро);

1. Доколко сте доволни от зрението си с контактните си лещи?
2. Как оценявате цялостния комфорт с контактните си лещи?
3. Как оценявате комфорта с контактните си лещи в края на деня?

Чрез задаване на тези три въпроса във този формат със скала за самооценка, Вие имате много по-голям шанс отрано да идентифицирате пациентите, при които има по-висок риск от бъдеща неудовлетвореност и отказване. Изполването на предварително подготвен въпросник може да Ви даде по-достоверна информация, защото хората са по-склонни да споделят негативна информация на хартия, отколкото лице в лице с очния специалист.

 

Силикон-хидрогелни лещи - това ли е решението?


              Днес силикон-хидрогелните контактни лещи са предпочитам избор за много очни специалисти и в резултат на това признаците за хипоксичен стрес и застрашено здраве на роговицата  са все по-рядко срещаниПроучвания сочат, че 42% спят или подремват с контактните си лещи. Затова изборът на одобрена за преспиване силикон-хидрогелна леща може да се разглежда като пример за професионално отношение. Обаче не всички силикон-хидрогелни материали са еднакви. Силиконът е естествено хидрофобен и привлича липиди. Затова производителите използват различни технологии, за да го неутрализират. J&J и Cooper vision, например използват инкорпорирани в полимерите овлажняващи агенти, за да подобрят лубрикацията и овлажняемостта на контактните лещи, докато Alcon използва технология за перманентно плазмено покритие на повърхността, за да осигури гладка и ненарушена хидрофилна повърхност.
                 Когато избирате най-подходящата контактна леща за определен пациент e необходимо да имате предвид всички фактори, описани по-горе, а също така и навиците, начинът му на живот и периодите на носене на лещите. Така ще можете да му осигурите комфортно изживяване. Да кажете просто: "Напаснах пациента си със силикон-хидрогелни лещи и така удовлетворих нуждите му" не е достатъчно, защото твърдението може да се окаже невярно и лещата да не му осигурява очаквания комфорт през целия ден, по време на работа или различни социални активности. Към пациентите/клиентите трябва да имаме лично отношение, да зодоволим индивидуалните им нужди чрез достъпните материали за производство на контактни лещи и различната честота на подмяна. Принципът "един вид за всички" е прекалено опростен.
               Ако пациентът носи контактните си лещи средно 3.5 дни в седмицата по около 6.5 часа дневно е разумно да предположим, че за този режим комфортът е много по-важен от ултра-високите нива на достъп на кислород до роговицата. За това са предназначени предлаганите на пазара еднодневни контактни лещи, които подобряват комфорта. Тези еднодневни контактни лещи играят важна роля за осигуряването на комфорт чрез поддържане на качеството и стабилността на слъзния фил върху повърхността на контактната леща.
                 Проучване на Wolffsohn и Emberlin сочи, че еднодневните контактни лещи представляват бариера пред пренасяните по въздуха антигени и облекчават алергичните реакции на окото. Този ефект е допълнително усилен при използване на еднодневните контактни лещи на Алкон Dailies AquaComfort Plus. Предполага се, че това е така заради технологията за освобождаване на овлажняващи агенти от полимера по време на периода на носене. (бел. вижте статията "Алергии и контактни лещи" http://kontaktnileshti.blogspot.com/2015/10/jayne-schofield-andrew-elder-smith-pva.html )
                     Да се съсредоточаваме само върху кислородната преносимост може да означава да напаснем пациент с неподходяща за неговия режим леща, която няма да му осигури оптималните ползи за неговия режим на носене и това би довело до отказване. Напасването с правилната контактна леща, която да е в синхрон с начина на живот на пациента би означавало по-добър комфорт и удовлетвореност. Всъщност задаването на специфични въпроси относно начина на живот на пациентите и проблеми със здравето (включително алергии) ни води към откриване на нуждите и очакванията и дискутиране на досегашния опит при носене на контактни лещи. Всичко това ви позволява да изберете контактна леща, отговаряща на индивидуалните нужди на пациента. Обяснете причините защо препоръчвате точно тази контактна леща. Това ще повиши информираността на пациента и в резултат той би ползвал продукт, съобразен с неговите нужди.

 

 

Важен ли е изборът на продуктите за грижа за контактните лещи?

       За да са в крак с модерните технологии и начин на живот в наши дни, производителите на разтвори за контактни лещи се сблъскват с разнообразни и сложни предизвикателства. В идеалният случай продуктите за грижа за контактните лещи трябва да предоставят на пациентите следните ползи:
   - Да са лесни за употреба
   - Да поддържат и дори да повишават комфорта за целият период на носене
   - Да са ефективни в потискането на очните патогени
   - Да не са токсични спрямо очната повърхност
   - Да премахват депозитите от повърхността на лещите
   - Да са ценово достъпни''
           Използването на силикон-хидрогелни лещи допълнително усложни предизвикателството пред производителите на разтвори. Хидрогелните материали натрупват протеинови депозити, докато силикон-хидрогелните привличат липидни депозити, които могат да са причина за недобро овлажняване на контактната леща при някои пациенти. Последните разработки на продукти за грижа за контактните лещи са оптимизирани да работят със силикон-хидрогелни материали. Тези по- напреднали технологии спомагат за намаляване на липидните депозити, което запазва повърхността на лещите по-чиста и води до по-здравословно ползване. Овлажняващи агенти като хиалуронат (използван от Baush&Lomb) и етилоксилен-бутилоксилен, известен още като HydraGlyde (използван в Optifree PureMoist на Алкон) са добавени, за да осигурят по влажна и лубрицирана повърхност на контактната леща, което е предпоставка за комфорт по време на носене. HydraGlyde се прикрепя към матрицата на контактната леща и осигурява силно хидрофилен слой на повърхността. Това води до овлажняване на повърхността на контактната леща, работещо независимо от слъзния филм.
          Специалистите трябва внимателно да обмислят влиянието на продуктите за поддръжка на контактни лещи върху комфорта, хигиената и антимикробната ефективност. Всъщност много специалисти не обръщат внимание на разтворите и не отделят достатъчно внимание на комбинациите от контактни лещи и разтвори, които препоръчват на пациентите/клиентите си.'" Обаче роговичното оцветяване, предизвикано от разтвори (solution-induced corneal staining - SICS) или временната хиперфлуоресценция (transient hyperfluoresence - PATH), свързана с консервантите, са често срещани явления, които могат да бъдат наблюдавани при носене на контактни лещи и представляват възможна реакция към дезинфекциращите агенти в продуктите за поддръжка на контактните лещи (Фигура 1).


Фигура 1
Роговично оцветяване, предизвикано от токсичност на разтвор за контактни лещи

 Точната етиология не е добре позната, но е очевидно, че някои комбинации между разтвори за поддръжка и материали за производство на контактни лещи е по-вероятно да доведат до такава реакция. Специалисти, които срещнат SICS или PATH при пациентите/клиентите си, могат да обмислят промяна в режима на поддържане на контактните лещи и да се насочат или към разтвор с различен дезинфектант/консервант или към пероксидна система.

 

Дисциплина на пациентите

      
       Когато пациентите/клиентите носят контактните си лещи спрямо указанията на техния очен специалист, оплакванията са изключително редки. Това означава, че очните специалисти никога не трябва да предполагат, че всичките им пациенти/клиенти са напълно запознати с правилата за носене на контактни лещи. Скорошно изследване показа, че хората, които не носят контактните лещи според препоръките, са много повече от тези, които го правят11. 
               Ключовите проблеми, посочени в това изследване са:

 

"Допълване" на контейнера с разтвор 

               44% от пациентите го правят, което може да е от невежество или от преднамерен опит за минимизиране на разходите. И в двата случая, когато специалистът подозира, че това се случва, той трябва да се съсредоточи и да обърне вниманието на пациента към възстановяване на правилното отношение относно поддръжката на контактните лещи.

 

Неспазване на сроковете за подмяна - "преносване"

               Намаляването на разходите е един от факторите, причина за това пациентите да не подменят контактните си лещи навреме. Съществува разлика между пациентите с едномесечни контактни лещи и тези с двуседмични. Едва 64% от пациентите с едномесечни контактни лещи спазват сроковете за подмяна и едва 57% от тези с двуседмични. При част от тях причина за това несъответствие е че не помнят на коя дата за отворили точно този чифт и кога трябва да го сменят. Този проблем може да бъде разрешен с въвеждане на план на заплащане - схемите с директен дебит и регулярни доставки на контактни лещи биха го елиминирали. Също така ако в планът за плащане и доставка е включен и разтвор за едномесечните или двуседмичните лещи, това би окуражило пациентите регулярно да подменят контейнерите си.

 

Неправилно почистване на контактните лещи

           Неправилното почистване на контактните лещи, особено при процеса на изтриване и изплакване, предизвиква най-сериозните опасения и определено е една от темите, които очните специалисти трябва често да дискутират с пациентите си. 77% от пациентите допускат грешки при почистването. В последните години съществуват известни противоречия в съветите и препоръките, давани от производителите и очните специалисти. Днес е прието, че изтриването и изплакването е процедурата, която трябва да бъде избрана за добро почистване, но е изненадващо, че пациентите се чувстват объркани и несигурни ако очният специалист не е убедителен и обяснява неясно. Ако се налага, отделете време с пациента и го накарайте да "репетира" правилния метод. 
           По време на обучението за поставяне и сваляне на контактните лещи е важно още в началото да започнете по начина, по който искате пациентът да продължи да го прави след като напусне кабинета. Пациентът трябва да получи кратки и ясни инструкции. Добре е да му бъдат предоставени и писмено (или видео), за да може да ги вземе със себе си. Това би дало по-добра сигурност, че ще продължи да ги спазва. Очният специалист трябва да се погрижи персоналът му ясно да разбира важността на собствената си роля в обучението и инструктирането на пациента. Също така е важно всички в съответната практика да бъдат еднакво обучени и да предоставят еднакви съвети и инструкции, така че дори пациентът да се върне за доуточнение и да попадне да друг член от екипа, да получи същата информация, а не различна, която би го объркала. Объркването би довело до нещо по-лошо - може да е причина пациентът да остане с впечатлението, че "това явно не е толкова важно".

 

Стойност на бизнеса с контактни лещи

          
Истинската стойност на едни пациент/клиент, който носи контактни лещи може да се наблюдава на годишна база. Инвестицията във време и пари изисква да разглеждате напасването с контактни лещи като дългосрочен процес, който включва прилагане на различни техники и използване на различни продукти.
              Не съществува точна оценка на загубата от отказали се от контактни лещи пациенти. Някои прогнози сочат загуби за индустрията в региона (тази част от статията се отнася за Великобритания) в размер на £27.9m12. 

                         Таблица 1 демонстрира комулативния ефект от регистриране на 4 нови пациенти за контактни лещи седмично в една практика. (бел: Таблицата е за UK. Можете да използвате таблицата като промените цифрите спрямо очакванията за собствената си практика)

Таблица 1


Скорошно проучване на пазара във Великобритания показва, че 86% от клиентите за контактни лещи винаги или с висока степен на вероятност биха поръчали следващите си очила от същата практика, от която купуват контактните си лещи12. Тази статистика е силно валидна за практики с доволни от носенето на контактни лещи клиенти/пациенти, но може да се наблюдава обратен ефект ако губите пациенти/клиенти за контактни лещи, вследствие на недостатъчна удовлетвореност.

 

Заключение

   
 "Трънливата" тема относно комфорта при носене на контактни лещи е широко обсъждана като енигмата, чието решение би ни осигурило доволни от носенето на контактни лещи пациенти/клиенти в дългосрочен план. Днес разполагаме с различни опции и техники, прилагането на които би ни помогнало да запазим пациентите/клиентите си за контактни лещи по-дълго.
Разполагаме с огромен избор от контактни лещи и продукти за поддържането им и дори очният специалист да предпочита определен бранд, трябва да е информиран относно всички опции и да се съсредоточи върху индивидуалните нужди и изисквания на пациентите/клиентите.
Специалистите не трябва да предполагат, че пациентът не би платил повече за по-висок клас продукт, а по-скоро трябва да предположат, че пациентът би желал да получи най-доброто и да препоръчват по начин, който позволява на пациента да направи информирано сравнение  на различните продукти и сам за себе си да се убеди в разликите и предимствата. Специалистите полагат огромни усилия в привличането на нови пациенти/клиенти. Можем ли интроспективно да кажем, че полагат същите усилия в задържането им?
И накрая - не се доверявайте на старата поговорка "Ако не е счупено... не го поправяй!", защото при контактните лещи може да е "счупено", но ние все още да не го осъзнаваме.

За автора


Mark Tomlinson е в оптичния бизнес от 33 години като оптик, оптик със специалност "Контактни лещи" и оптометрист. Днес практикува като оптометрист и е консултант в практическата академия на Алкон, където изнася лекции на различни теми, включително контактни лещи. Преди това е изнасял лекции пред широки аудитории от оптометристи.
‪#‎Моитеконтактнилещи‬


Прочетете статията в оригинал тук: 


Ако информацията в тази статия е интересна за Вас, тук можете да намерите още една добра идея:
http://kontaktnileshti.blogspot.bg/2016/07/blog-post.html




     





Няма коментари:

Публикуване на коментар